Locuirea la periferia marilor orase

In goana dupa gasirea unui teren cat mai ieftin pentru constructia unei case, locuitorii oraselor se orienteaza spre zonele periferice sau chiar in localitatile periferice marilor orase, deobicei comune, in care pretul de achizitie este considerabil mai mic decat in mediul urban. Totusi, sunt cateva aspecte pe care trebuie sa le aveti in vedere daca va orientati spre un astfel de teren, altele decat cele mentionate in articolul privind construibilitatea unui teren aflat la periferie.

In termeni urbanistici localitatile aflate in jurul marilor orase formeaza coroana municipiului. De-a lungul evolutiei oraselor limitele dintre orase si comunele limitrofe s-au pastrat din punct de vedere scriptic, in timp ce din punct de vedere fizic, in majoritatea cazurilor, nu poti identifica precis unde se termina orasul si incepe satul. Acest proces se numeste urbanizare. Doar ca urbanizarea trebuie pregatita, planificata si implementata corespunzator, in caz contrar vom asista la dezvoltari haotice si daunatoare pentru ambele localitati, dar mai ales pentru locuitorii lor.

Atunci cand o asezare umana incepe sa se dezvolte se are in vedere potentialul sau de crestere si se programeaza o dezvoltare spatiala in anumite unitati de timp definite. Exista localitati care nu pot suferi modificari de urbanizare sau de populatie indiferent de ce se intampla datorita unor factori antropici externi care determina aceasta influenta.

In momentul demararii urbanizarii, la marginea orasului care va creste se dispun anumite dotari de gospodarie comunala care vor sustine dezvoltarea acesteia. In unele cazuri sunt alese localitatile mici, cu teren extravilan mare, din proximitatea orasului in care aceste dotari isi vor gasi locul. Gospodaria comunala include urmatoarele:

Ai nevoie de o documentatie de urbanism? Apeleaza la noi!

Acestea sunt esentiale pentru ca un oras sa functioneze, sa beneficieze de apa, canalizare, incalzire si un spatiu pentru depozitarea si neutralizarea deseurilor. Daca veti avea curiozitatea sa analizati consumurile unui oras privind aceste utilitati publice veti fi socati de valoarea cifrelor si ce inseamna asigurarea acestor utilitati, din punct de vedere al spatiului necesar si al finantarii functionarii acestora. Managementul unui oras nu poate fi realizat prin solutii locale, ci prin solutii centralizate, generale prin care se asigura un flux constant si permanent in scopul cresterii confortului si al nivelului de trai al locuitorilor.

Prin amplasarea dotarilor de gospodarire comunala se delimiteaza zone de protectie sanitara a acestora. Astfel, ca in majoritatea comunelor periurbane vom regasi astfel de dotari. Putem afirma ca „problemele” orasului sunt inghitite de localitatile limitrofe. Avand in vedere acest aspect este bine sa constientizati de ce pretul unui teren aflat in proximitatea unor dotari de gospodarie comunala este considerabil mai mic. Teoretic, odata cu dezvoltarea spatiala a orasului prin extinderea acestuia, ar trebui construi noi dotari, la distante mai mari, iar cele vechi sa fie dezafectate si terenurile supuse procesului de regenerare, cu interdictie clara de construire.

Daca statiile de tratare a apelor pot genera poluari accidentale ale solului, groapa de gunoi este cu siguranta un poluar major al mediului. Acesteia trebuie sa autoritatile locale sa ii acorde un maxim de atentie privind operationalizarea si administrarea ei precum si implementarea tuturor solutiilor de protectie si valorificare a deseurilor menajere aduse din oras.

Un alt aspect care necesita atentie este cel legat de magistralele de transport a energiei electrice sau gazului natural. Aceste magistrale furnizeaza orasului necesarul de energie pentru a functiona, iar pana la punctele de racord principale, traseul marilor retele este protejat prin instituirea unor zone de siguranta. Locuirea in proximitatea unor astfel de magistrale poate nu parea o problema, dar este de avut in vedere influenta campurilor electromagnetice precum si riscurile medicale conexe.

La capitolul alte utilizari ale terenurilor din zona limitrofa se pot mentiona:

Aceste utilizari determina un anumit disconfort locuirii, fiind deasemeni instituite perimetre de protectie a acestor zone si implicit a populatiei, in scopul diminuarii poluarii de orice fel, nu doar a aerului.

Localitatile periurbane sunt, in general, strabatute de o artera majora de circulatie auto, avand in majoritatea cazurilor regim de drum national. Acest DN poate reprezenta un punct forte privind conectivitatea cu orasul, dar si un dezavantaj prin zgomotul si poluarea pe care o genereaza, pe langa divizarea pe care o produce comunei. O circulatie majora genereaza trafic greu, de autocamioane care livreaza marfuri in zona logistica care deserveste orasul, iar acest trafic auto se traduce prin poluare fonica si auditiva a localitatii, pe langa necesitatea crearii unor pasaje supra sau subterane pentru a lega cele doua parti ale localitatii. In cazul in care nu se prevede o centura ocolitoare, viata intr-o astfel de comuna poate deveni un calvar.

Tot la capitolul transporturi este inclusa si circulatia feroviara care desi este poluanta doar din punct de vedere al zgomotului, zonele de protectie ale cailor ferate sunt considerabile, iar locuirea in proximitatea acestora poate avea dezavantaje majore. Imaginati-va vibratiile pe care le produc trenurile, mai ales cele de marfa si impactul acestor unde asupra constructiilor. Desigur ca zonele de protectie au fost reglementate in baza unor studii, dar si asa nu poate fi garantata o siguranta totala in cazul amplasarii in zonele imediat invecinate.

In cazul oraselor care beneficiaza de aeroport acesta se amplaseaza la o distanta considerabila de asezarile umane, fiind mare poluator fonic si provocator de disconfort, chiar daca beneficiile existentei acestuia sunt enorme. Ca in orice, exista avantaje si dezavantaje, drepturi si obligatii, iar o dotare precum aeroportul nu se diferentiaza cu nimic de remarca generala. In fapt, orice beneficiu care contribuie la dezvoltarea orasului si la cresterea nivelului de trai inseamna si consecinte pentru populatie, acestea trebuind sa fie gestionate cu maxima atentie si precautie pentru limitarea efectelor nocive ce apar in timp.

Ar mai fi ceva important de remarcat: toate echipamentele si dotarile orasului, amplasate pe teritoriul localitatii limitrofe deservesc deobicei orasul, in timp ce comuna trebuie sa isi gestioneze propriile probleme.

Observam cu usurinta ca toata „murdaria” orasului, elementele care il fac sa functioneze, sunt „inghitite” de localitatilor periurbane, iar locuirea in astfel de zone poate avea consecinte negative daca sunt ignorate masurile propuse prin planurile de amenajare a teritoriului sau reglementarile stabilite prin documentatiile de urbanism. Pretul tentant al unui teren poate fi un element negativ pe termen lung, iar cei care aleg sa isi duca viata in proximitatea marilor dotari urbane trebuie sa fie constienti si de riscurile la care se expun, unele neputand fi cuantificate nici macar ca implicatii in timp.

arh. urb. Alexandru-Cristian BALAN

Fondator One Design S.R.L. – Societate de proiectare in urbanism, arhitectura, inginerie si design

Toate articolele